بازشناخت ساختار فرش گلدانی کرمان قرن ۱۷ بر اساس آرا بورکهارت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، عضو هیئت علمی گروه نقاشی دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

2 گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

10.22034/rph.2023.2004217.1039

چکیده

هنر سنتی ایرانی دارای ماهیتی عرفانی-اشراقی است و برای تحلیل و فهم آن در عین سادگی، تکثر و تکرار در آرایه‌‌های تزیینی در هنرهای مختلف، باید به صورت درون‌شناختی به آن نگریست. در جریان سنت‌گرایی، تعدادی اندیشمند ظهور یافتند. یکی از این افراد برجسته تیتوس بورکهارت سوئیسی است. او فلسفه‌ی نمادهای قرون وسطایی و شرقی را بر اساس حکمت خالده بیان و تفسیر نمود. وی هنرهای سنتی را به قدسی و غیرقدسی تقسیم کرد و فرش‌بافی هنر سنتی غیرقدسی گردید. فرض مقاله حاضر این است که نقوش فرش با آرایه‌های گیاهی بر اساس نظرات بورکهارت از وجوه مفهوم آرایه‌ و رنگ‌، قابل‌تاویل و بررسی هستند. هدف این پژوهش تحلیل نقوش و نمادهای فرش گلدانی کرمان بازمانده از اواخر قرن 17 یعنی دوره‌ی صفویان بر مبنای تفکر سنت‌گرایی به طور اخص بورکهارت است. طبق نظر وی تنها در پوشش نمادهایی که با طبیعت پیوند دارند ممکن است بتوان ذات حق، یعنی مقصود هنر سنت‌گرا را تصویر کرد و رسیدن به این هدف از راه هنر واقع‌گرایانه امکان‌پذیر نیست، زیرا حقیقت، عیان و زمینی نیست. این پژوهش به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد: فرش گلدانی کرمان دارای چه نمادهای بصری است؟ نقوش و رنگ‌های آن در کدام آثار هنری دیگری قابل‌رؤیت هستند؟ و چگونه می‌توان این نقوش را از منظر بورکهارت و دیدگاه سنت‌گرایان، مورد بررسی و تحلیل قرار داد؟ روش این تحقیق از نوع توصیفی‌تحلیلی با رویکرد تاریخی بوده و جمع‌آوری اطلاعات به صورت اسنادی است. تحلیل نقوش فرش گلدانی کرمان نشان می‌دهد که نقوش گیاهی فرش و نماد درخت از ادوار کهن مانند دوره‌ی هخامنشی آمده‌اند، با گذر زمان نقوش دایره به مارپیچ تکامل پیدا کرده و به خطوطی که گل‌ و برگ‌ بر روی آن نشانده می‌شدند، یعنی ختایی و در نهایت به اسلیمی تبدیل گردیده اند. نقش گلدانی فرش نماد الهه‌ی زمین-مادر یعنی سرچشمه‌ی حیات است. رنگ آبی فرش در تمامی هنرهای سنتی ایرانی و اروپایی از طبیعت و آسمان سخن می‌گوید و نماد ایمان قلبی و الوهیت است. تکثر در آرایه‌ای گیاهی فرش به این ایده باز می‌گردد که جهان از هماهنگی پی‌ریزی شده، در عین این حال که تکثر در پدیده‌ها وجود دارد و در نهایت همگی به ذات مطلق و واحد خداوند برمی‌گردند. گل‌های شاه عباسی یا گل لوتوس در باور هندی محمل آفرینش ابتدایی است. بر مبنای دیدگاه بورکهارت، تنها کسی که اشراق درونی داشته باشد توانایی خواندن طبیعت و در نهایت، نمادها را خواهد داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Recognition the structure of Kerman vase carpet of the late 17th century from Burkhart’s point of view

نویسندگان [English]

  • Mansour Hosami Kermani 1
  • Shiva Alaee Yazdi 2
1 associate professor, faculty member of painting department, art faculty, al-Zahra University, Tehran, Iran.
2 Painting Department, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Traditional Iranian art has a mystical-enlightenment nature and in order to be analyze and understand it, with its simplicity, multiplicity and repetition at the same time as in decorative arrays in different arts, it must be observed conceptually. The current of traditionalism has grown to include many great theorists, one of whom is the prominent Swiss Titus Burkhart. Burkhart expresses and interprets the philosophy of medieval and oriental symbols based on Khaleda's wisdom. He divides traditional arts into sacred and unholy, with carpet weaving under the non-sacred traditional arts. The premise of this article is that carpet designs with plant arrays can be interpreted in terms of the concept of arrays and colors based on Burkhart's statements. In this article, the designs and symbols of the carpet, Kerman vase carpet surviving from the late 17th century, Safavid period, are compared with the sayings of traditionalist thought, especially Burkhart. According to him, it is only possible to depict the essence of truth, that is, the purpose of traditionalist art, in the cover of symbols that are related to nature, and it is not possible to achieve this goal through realistic art, because truth is not obvious and earthly. This research answers these questions: What are the visual symbols of Kerman vase carpet? In which other works of art can its designs and colors be seen? And how can these motifs be examined and analyzed from Burkhart's point of view and from the point of view of traditionalists? The method of this research is descriptive-analytical with a historical approach and data collection is documentary. In the Safavid dynasty, Kerman gained real importance due to the efforts of Ganjali Khan, and the trade of textiles flourished, so such a carpet was woven at this time. Analysis of Kerman vase carpet designs shows that plant designs of carpet and tree symbol have come from ancient times such as the Achaemenid period, circular designs evolved into spirals and lines on which flowers and leaves were placed and eventually became Islimis. The design of the vase in the carpet is a symbol of the mother-earth goddess, the source of life. The blue color of the carpet in all traditional Iranian and European arts speaks of nature and the sky, and is a symbol of faith in the heart and divinity. The multiplicity in the plant arrays of the carpet goes back to the idea that the world is full of harmony and at the same time there is a multiplicity of phenomena, and in the end they all return to the absolute and one essence of God. Shah Abbasi flowers or lotus flowers in Indian belief are the carriers of primitive creation. In fact, in all cultures there is a connection between the meanings of symbols, and symbols are at the heart of ethics and beliefs, which conveys the transcendent unity of religions in traditionalist thought. Only one who has inner enlightenment has the ability to read nature and ultimately symbols.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Traditionalism
  • Burkhart
  • Safavid
  • Kerman Carpet
  • Plant Motifs

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 13 شهریور 1402
  • تاریخ دریافت: 02 تیر 1402
  • تاریخ بازنگری: 31 مرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 13 شهریور 1402